26.12.2017 : Wandeling Oostkapelle

Dinsdag 26.12.2017, Oostkapelle

Dit jaar terug naar waar het allemaal begon, het fantastische hondenstrand van Oostkapelle !

Na de onheilspellende weersvoorspelingen met 90% regenkans en veel wind vreesden we voor een minimale opkomst. Maar zoals zo dikwijls waren de weergoden onze kleine munsterlanders weer goed gezind en verdreven ze de donkere wolken, om plaats te maken voor een stralende zon met frisse zeebries.

Na het onthaal, met een kleine versnapering, een korte verwelkoming en de bijhorende controle van de honden konden we enkel vaststellen dat ze er volledig klaar voor waren, starten maar dus !

Met een 22-tal kleine munsterlanders en ongeveer 40 eigenaars vertrokken we langs de duinweg richting strand met onze nu nog aangelijnde honden.

Eenmaal de duinrug over, kregen onze kleine munsterlanders de vrije loop over het hondenstrand, zoals altijd,pret verzekerd, zowel voor’t baasje als voor de hond.

Het blijft toch telkens weer een indrukwekkende vertoning om die lange rij kleine munsterlanders over het strand en door de kolkende golven te zien draven. Zelden zijn er ook problemen met opdringerige reuen die achter de teefjes aanhollen. Al moet het wel gezegd dat er soms enkele echte “playboys” tussenlopen met slechts één doel : de aandacht van een aantrekkelijk teefje opeisen, die er veelal geen interesse in heeft !

Kleine munsterlanders zijn nu eenmaal een zalig ras, maar het blijven echte jachthonden die behoefte hebben aan voldoende dagelijkse beweging, het gebruik van hun neus of wat jachtgericht werk.

Dat is dan ook de reden dat we telkens proberen om elk jaar een aanlegtest te organiseren voor jonge honden. Het is daar dat ze de kans krijgen om hun kwaliteiten te tonen. Sommigen voor veldwerk, anderen dan weer meer apporteer gericht werk of speurwerk. Elke hond heeft wel zijn kwaliteiten, het is aan ons,baasjes, om de meest geschikte eruit te halen.

Iedereen kon op deze wandeling  ook de voor hen meest geschikte afstand bepalen, er waren voldoende strandpaviljoenen voor een korte of iets langere stop.

Uit ondervinding van de vorige jaren hebben wij geleerd dat het moeilijk is om die lange rij mensen samen te houden en gewoonlijk is er toch nooit voldoende plaats om samen een drankje te nuttigen. Dus ieder voor zich naar eigen behoefte, maar toch zoveel mogelijk samen, al is het maar voor de groepsfoto, die dit jaar niet volledig was, waarvoor onze excuses voor wie er niet bij was.

Toch zijn we van mening dat we weer een geslaagde wandeling achter de rug hebben en dat de afwezigen ongelijk hadden. Al zijn de omstandigheden voor iedereen niet optimaal om aanwezig te zijn, dat is nu eenmaal zo in de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar !

We zijn in elk geval blij dat we het jaar met deze prachtige wandeling hebben kunnen afsluiten en hopen dat we jullie, met jullie kleine munsterlander, terug mogen verwelkomen op onze uiteenlopende activiteiten. Die worden op onze jaarlijkse ledenvergadering op 17-02-2018  voorgesteld. Dus iedereen van harte welkom ! De uitnodiging per brief, met locatie en programma, krijg je in de loop van deze maand in de bus, en zal eveneens op de website en de Facebookpagina worden gepubliceerd.