28.12.2013 : Wandeling Oostkapelle

Zondag 28 december, wandeling met  de Kleine Munsterlander vereniging in Oostkapelle,

Na een nacht vol pijpestelen en een doornatte grond heeft de ochtend van 28 december toch behoorlijk wat goud in de mond. Geen hagelwit-blauwe lucht, maar na een door mij geproduceerde heel diepe zucht, verscheen er zowaar een mager zonnetje achter onze Kempische groengrijze bossenlucht.
Inpakken en wegwezen dan maar, op naar het mooie Zeeland, met zijn oneindig lange zandstranden, met hier en daar wat golfbrekers tussen. Anders dan bij onze eerste wandeling, toen het een echte regendag was, kwam er nu, hoe verder de rit richting Zeeland vorderde, alsmaar meer en meer zon aan de horizon.
Na een vrij vlotte rit kwam ik zowaar als eerste op parking Randduin in Oostkapelle aan. Nu is het geduldig wachten en hopen dat er nog andere deelnemers opdagen. En liefst met wat Kleine Munsterlanders bij hun, want het is voor die kleine langharige flapoormonsters dat we het allemaal doen.
Als eerste mag ik de gevestigde waarde Rudy De Waele verwelkomen, met zijn doorwinterde zevenjarige Kleine Munsterlander Danka. Al meteen blijkt dat ik vandaag een inspanning zal moeten leveren om mijn Kempisch dialect wat bij te schaven, want er zijn deelnemers aangekondigd uit alle windstreken van Vlaanderen en Nederland. Gelukkig geldt dat niet voor onze Kleine Munsterlanders, zij spreken de taal van de sterkste, verkondigen hun liefdesverklaringen met hun staart en af en toe ook met nog wat andere ledematen. Komaan Ed, bij de les blijven deze keer, het gaat hier over een hondenwandeling!
Parking Randduin is ondertussen al flink volgereden met auto’s, die zowel Belgische als Nederlandse nummerplaten aan hun auto geschroefd hebben. En behalve ik, door omstandigheden, hebben ze allemaal  een wit-bruin of schimmel enthousiast koekiemonster bij. Na een kleine knabbel, babbel en drankje, aangeboden door onze vereniging, en een korte verwelkoming door enkele bestuursleden, kunnen we vertrekken met een lichtgevuld buikje. Dit voor een 6 km lange strandwandeling van Oostkapelle tot Domburg en gratis retourticketje.
Onderweg toch even de mondelinge automatische hondenteller ingeschakeld. Holala! 34 honden zegt de teller, waarvan een 30-tal rasechte Kleine Munsterlanders. Zelfs voor mij een complete verrassing dat het ras zich zo vlot kan voortplanten.
Eenmaal op het strand aangekomen en de honden van hun leiband verlost worden, kan de show beginnen. Het is een chaos van jewelste, Munsterlanders, Heidelwachtels, teven, reuen, groot en klein, ze willen er allemaal bij zijn. Samen met nog enkele andere soortgenoten maken ze er een schimmel, wit en bruine zandvlakte van. Er wordt gerend, gespeeld, pootje gebaad: ze genieten er met volle teugen van. Ook de eigenaars van deze vierpotige helden lopen er met een brede smile bij. Er worden foto’s genomen door onze semi-professionele fotogravinnetjes dat het mooi is om te zien.
Ik weet niet hoe het komt, maar net als op onze eerste wandeling gaan de gezellige gesprekken weer over de avonturen van onze Kleine MONSTERlanders. Nogmaals het bewijs dat ze toch iets te bieden hebben als gespreksonderwerp. Halfweg onze wandeling wordt er een zelfbetalend drankje genuttigd in strandpaviljoen Oase in Domburg. Na nog een leuke groepsfoto genomen te hebben op het strand, gaan we onze terugweg aanvatten, nu met rugwind in de jas, richting Oostkapelle.
Omdat er onvoldoende plaats is voor onze talrijke uitgewaaide bende in strandpaviljoen Berkenbosch, wordt snel beslist om de resterende drank en borrelhapjes verder te nuttigen op de parking. Er wordt nog wat gezellig nagepraat. Deelnemers hebben hun vriendenkring en Kleine Munsterlanderskennis uitbundig uitgebreid en gaandeweg keren we  langzaam maar zeker huiswaarts. Het was weer een erg leuke vertoning die onze Kleine Munsterlanderkes ten tonele gebracht hebben en zeker voor herhaling vatbaar!
Iedereen bedankt voor de talrijke aanwezigheid en de oergezellige namiddag. En hou ergens in je achterhoofd: zonder baasjes geen leuke avonturen voor onze hondjes!
Actief bezig blijven is de boodschap en op naar onze volgende samenkomst!!!