Wandelingen

De club organiseert jaarlijks verschillende aangelijnde wandelingen, soms in combinatie met een losloopgebied, en dit in de verschillende provincies van het land.
Leden die suggesties hebben mogen dit altijd laten weten via het algemeen mailadres.

Beste leden,

Noteer alvast in je agenda: ontbijtwandeling op zondag 26 juni. Meer info volgt later nog.

Start om 14u stipt
Startpunt : Parking Kluisbos, Torendreef gemeente Kluisbergen (wandelrouteknooppunt nummer 7)

De parking is bij "Chalet Des Bruyeres" waarvan het adres is : Enclus de Haut 49 Kluisbergen (50 m van de parking)
Met een beetje geluk staan de boshyacinten dan al in bloei.
De wandeling (6,5 Km) heeft gematigde hoogteverschillen en bij slecht weer is stevig schoeisel gewenst.
Voor wie wat moeite heeft met de afstand voorzien wij een short cut waarbij je slechts 5 Km doet.
Onderweg voorzien wij voor alle deelnemers een bevoorradingspost (hapje/drankje).
Dit is een aangelijnde wandeling en elke begeleider is verantwoordelijk voor zijn hond(en).
Tijdens de wandeling kunnen foto's genomen worden voor de website en de facebook pagina van onze vereniging.

Het wordt een mooie wandeling van ongeveer 6 kilometer doorheen het Zoerselbos.
We raden aan gepast schoeisel te voorzien, bij regenval kunnen delen van het bos er modderig bij liggen. Tijdens de volledige wandeling moeten de honden aangelijnd blijven en eenieder is verantwoordelijk voor zijn eigen hond(en).

Samenkomst om 13u aan parking in de Peggerstraat te Zoersel (zie routebeschrijving onderaan).

De wandeling start aan het boshuisje en het bezoekerscentrum. Het Boshuisje is een voormalige boswachterswoning die gebouwd werd kort na 1800. Kort na de eerste wereldoorlog werd het bekend als het huisje van de Loteling uit de gelijknamige roman van Hendrik Conscience. De loteling was wel geen bestaand figuur, maar vast staat dat Conscience zijn fictief verhaal in het Boshuisje situeerde.

Bij het begin van de wandeling steken we de Tappelbeek over. Deze loopt van noord tot zuid door het Zoerselbos. Het spui die we oversteken diende om de Hooidonkse Beemden te bevloeien en zodoende een hogere hooiopbrengst te bekomen.
100 meter verder zien we links onder bos de oude visvijvers die door de paters Bernardijnen tijdens de 18e eeuw aangelegd werden.
We lopen langsheen de verkaveling “Ten Bos”. Deze ligt midden in het Zoerselbos en werd gerealiseerd op het einde van de jaren’60 van de vorige eeuw. Het was de bedoeling het hele Zoerselbos op dezelfde manier te verkavelen.
Wat verderop komen we op de Antwerpse Dreef. Deze verbond het Zoerselhof, de residentie van de Paters bernardijnen, met de steenweg Antwerpen-Turnhout te Sint-Antonius. Aan het Schriekbos gebeurde de eerste grote dennenaanplant in de Kempen (1718). Het was de bedoeling de hele Schriekheide om te zetten in naaldbos. De paters konden slechts 70 ha realiseren. De Franse Revolutie maakte een einde aan hun plannen.

Routebeschrijving Parking:

Het Zoerselbos is gelegen in het zuiden van de gemeente Zoersel, vlak tegen de autosnelweg E34.
Kom je via de autosnelweg E34, dan verlaat je deze via afrit 20. Bij de rotondes volg je dan de richting Zandhoven.
Wanneer je vanuit Antwerpen komt is dat aan de rotonde naar links, vanuit Turnhout is het rechts.
Na een kleine kilometer sla je rechtsaf een kleine asfaltweg in, richting “boshuisje”.
Na een kilometer maakt de weg een scherpe bocht naar rechts en steekt de autosnelweg over.
Beneden aan de brug gaat de betonbaan over in een kiezelweg waarlangs voldoende parking voorzien is.

Je kan ook via de ‘Turnhoutsebaan’ komen. Dit is de gewestweg die Antwerpen met Turnhout verbindt.
Je verlaat deze weg aan de dancing “De Toverfluit”, deze ligt aan de verkeerslichten tussen Sint-Antonius en Schilde, richting Halle.
Je rijdt door het dorp van Halle.
Aan het einde van het dorp maakt deze weg een scherpe bocht naar rechts. In deze bocht sla je linksaf, richting café - restaurant
“In de wandeling”.
Je volgt deze pijltjes tot bij het café - restaurant.
Aan het kruispunt rij je rechtdoor over de kiezelweg. De parking ligt aan de rechterzijde van deze weg.

Samenkomst om 13u15 en vertrek om 13u30 stipt.
GPS adres:
Beernem Bulskampveld 10, parking Driekoningen.

Het is een aangelijnde boswandeling, met onderweg een losloopweide. Afstand 7 km.

PLAATS:
Eksaarde aan de kerk (Startpunt: Eksaarde-dorp 157 te 9160 Eksaarde).
START:14.00 uur

We volgen de mooie Liniewegelwandeling (8 km) door het natuurreservaat De Linie en langs de oevers van de Moervaart. De Linie is een overblijfsel van een militaire verdedigingsgordel uit de jaren 1700 tegen de Franse invallen.
Het is een aangelijnde wandeling en elke eigenaar / begeleider is verantwoordelijk voor zijn of haar hond.
Indien de huidige corona maatregelen nog zouden gelden (max. 25 personen buiten) zullen we ons eventueel opsplitsen.

Vergeet zeker je mondmasker niet mee te nemen.

Hier vind je enkele mooie foto's van de omgeving.